Keď som v roku 2014 zatvorila dvere za kurzom koučovania, mala som značne skreslenú predstavu o mojom podnikaní kouča. Prinášam vám môj pohľad po ôsmich rokoch a uvedomenia, ktoré by mi v tom čase pravdepodobne ušetrili veľa času a peňazí.
Ako to väčšinou býva – je užitočné učiť sa na cudzích chybách a tak možno moja cesta a zákruty na nej poslúžia možno práve vám, ktorí svoj koučovací biznis ešte len rozbiehate.
1. Kouč musí mať web.
To je samozrejmé, poviete si. Kto dnes nemá web akoby neexistoval. Lenže ak predávate high ticket službu (s ktorou mojim klientom odporúčam začínať), tak web nepotrebujete. Ak ho máte – fajn, ak nie, ide to aj bez toho.
High ticket služby sa predávajú prevažne na odporúčanie. Konverzia je v takom prípade až 7 klietov z 10, uvádzajú štatistiky. Ak sa k vám dostane neznámy človek, šanca, že sa stane klientom je 1 ku 10. Je fajn sa pripraviť na možnosť, ktorú uvádzajú marketingoví špecialisti: očakávajte 1 áno na každých 10 nie.
Ďalším aspektom je to, že ak predávate 1:1 balík za stovky Eur, potrebujete svojho klienta spoznať – či je vhodný kandidát. Predpokladám, že sa chcete živiť koučingom eticky a sprevádzať klientov na ceste za zmenou. Osvedčilo sa mi pozvať potenciálnych klientov najskôr k bezplatnému koučovaciemu stretnutiu, aby sme sa naladili a spoznali. A k tomu web skutočne nepotrebujete, ak dávate takúto hodnotu a poteniálny klient môže zažiť silu spolupráce s vami na vlastnej koži.
2. Kouč musí byť skúsený, aby si mohol vypýtať za službu peniaze.
Keď som začínala, myslela som si, že potrebujem počkať, než začnem prijímať peniaze za moje koučovacie služby. Čo na tom, že koučovací tréning stojí tisíce Eur, členstvo v profesijnej asociácii desiatky Eur ročne, neberme predsa ohľad na priestory, ktoré platíme pre koučovacie stretnutia…
Lenže to bola chyba. Pochopila som, že transakcia nie je len o mne – ide o výmenu energií a tak ako ja poskytujem službu, tak potrebuje energia prúdiť aj od klienta ku mne. Aj v koučovacom vzťahu je dôležitá rovnováha.
Ďalší aspekt, ktorý som objavila až o mnoho rokov neskôr – netušíme, ako nesmierne dôležité je pre klienta investovať peniaze za svoj rozvoj. Pre mnohých je to práve ten veľký krok – že sú pripravení vydať peniaze pre svoj rast po prvý krát.
Ako kouči sa často boríme s prijímaním peňazí, aj keď doslova pomáhame ľuďom meniť životy. Aj začínajúci kouč dokáže byť nápomocný pre svojho klienta. Je načase, aby aj sám seba dokázal oceniť.
3. Na Slovensku sa nedá uživiť koučingom.
Tak toto presvedčenie ma dosť dlho limitovalo! V komunite koučov sa pohybujem osem rokov a vidím do nej vďaka tendrom, ktorých sa zúčastňujem, vďaka mojej pozícii v predsedníctve SAKo a vďaka štúdiu marketingu u svetoznámych koučov.
Dnes som presvedčená, že na Slovensku sa dá uživiť koučovaním – aj keď to zatiaľ nik nerobí. Vysvetlím – nepoznám kouča, ktorý by 100% svojho pracovného času iba koučoval. Mnohí popri koučovaní školia, mentorujú, supervidujú, vedú mastermind skupiny, robia webináre, učia koučovanie, prípadne pracujú v celkom inom odbore.
Vysvetľujem si to tým, že kouč po určitom čase svojej praxe zistí, že sa posunul a tak prirodzene pridá do svojho portfólia aj ďalšie služby.
Môže to byť aj tým, že iba koučing pre trvalo udržateľnú zmenu nestačí. V procese koučovania si klient môže uvedomiť, že je aspekt, ktorý si potrebuje doštudovať. Alebo potrebuje radu skúsenejšieho a tak koučovanie doplní mentorskou službou. Ako kouč som objavila, že aj samotný koučovací prístup je tak všestranne využiteľný. A tak som oň obohatila aj svoje webináre alebo školenia mäkkých zručností.
A to isté sa môže stať aj vám. Prídete do bodu, kedy objavíte napr. svoju vášeň pre školenia, vedenie webinárov, stanete sa expertom v určitej oblasti a budete chcieť odovzdávať svoje skúsenosti. A to je úžasné, keď v tom objavíte slobodu, pretože nijakým spôsobom neopúšťate koučing. Iba si do portfólia služieb pridáte to, čím viete byť svojím klientom viac nápomocní.
Nech sú vaše „omyly“ akékoľvek, verím, že ich vnímate ako ja: omyl alebo neúspech neexistuje. Je to len spätná väzba, ktorá nám chce povedať: tadiaľto nie.
Autorka: Mgr. Martina Magic, KcS
Článok vyjadruje názory a postoje autora a nie je bezvýhradne vyjadrením postojov SAKo.
Komentáre sú vypnuté