Manažér ako kouč
Vo firemnom prostredí čoraz viac manažérov hľadá spôsob ako viesť a motivovať ľudí. Manažéri zistili, že direktívny prístup príkazy a nariadenia už nefungujú ako kedysi, že ľudia očakávajú viac priestoru a sebarealizácie. Zamestnanci hľadajú firemnú kultúru, s ktorou sa dokážu vnútorne stotožniť, čo ich potom motivuje k čo najlepšiemu výkonu. A jedným z kľúčových faktorov je pritom prístup ich nadriadeného – manažéra.
Koučing prináša manažérom spôsob, ako ľuďom priniesť to, čo hľadajú. Na druhej strane dáva manažérovi nástroj, ktorým môže efektívne delegovať, rozvíjať potenciál zamestnancov, motivovať ale aj budovať pozitívne medziľudské vzťahy.
Koučovací prístup sa vo firemnom prostredí dá využiť bez ohľadu na odvetvie.
Dokáže výborne fungovať vo výrobnej sfére, štátnej správe, službách aj v ďalších oblastiach. Koučovací prístup dnes manažéri využívajú predovšetkým:
- pri výberom konaní a adaptačnom pláne
- pri individuálnych personálnych pohovoroch
- pri vedení porád
- pri nastavovaní dlhodobých i krátkodobých plánov
- pri hľadaní riešení na vzniknuté situácie dennej operatívy
- pri zvýšení osobnej angažovanosti zamestnanca
- pri zvyšovaní produktivity tímov
- pri komunikácii, budovaní postojov a medziľudských vzťahov
- pri strategickom nastavení firemnej kultúry
Viacerým manažérom, ktorí koučing aktívne vo svojej praxi využívajú, sme položili otázku:
“V čom vidíte význam koučovacieho prístupu oproti „klasickému“ manažérskemu?”
Generácia „mileniánov“ vo firemnom prostredí
Do firemného prostredia v súčasnosti prichádza generácia mladých ľudí, tzv. „mileniánov“ s určitými špecifickými charakteristikami.
Skúsenosti ukazujú, že koučovací prístup je tou správnou cestou ako s nimi pracovať. Manažér, ktorý pracuje koučovacím spôsobom, sa aj v tomto prípade pýta namiesto toho, aby prikazoval. Pýta na riešenia k danému problému, hľadá so zamestnancom možnosti a potrebné zdroje. Manažér je tada aj v pozícii podporovateľa, ktorý načúva a vyzdvihuje potenciál toho, s kým pracuje. Zamestnanec získava v takomto prostredí pocit, že má zaujem byť súčasťou celku, dostáva priestor na sebarealizáciu, objavuje zmysel svojej práce. A to je to, čo táto generácia hľadá.
V neposlednom rade koučovací prístup pri práci s ľuďmi prináša význam aj v tom, že pri odhalení potenciálu daného jednotlivca dokáže organizácia veľmi účinne nastaviť prácu s nadanými a paerpektívnymi zamestnancami („talent manažment“). Týmto spôsobom môže obsadzovať kľúčové pozície z vlastných radov. Podporí tak zdravú firemnú atmosféru, ktorou motivuje svojich zamestnancov k angažovanosti a k lojalite. Zároveň môže je takýto prístup efektívnejší aj z pohľadu nákladov.
