Manažér ako kouč

Vo firemnom prostredí čoraz viac manažérov hľadá spôsob ako viesť a motivovať ľudí. Manažéri zistili, že direktívny prístup  príkazy a nariadenia už  nefungujú ako kedysi, že ľudia očakávajú viac priestoru a sebarealizácie. Zamestnanci hľadajú firemnú kultúru, s ktorou sa dokážu vnútorne stotožniť, čo ich potom motivuje k čo najlepšiemu výkonu. A jedným z kľúčových faktorov je pritom prístup ich nadriadeného – manažéra.

  • pri výberom konaní a adaptačnom pláne
  • pri individuálnych personálnych pohovoroch
  • pri vedení porád
  • pri nastavovaní dlhodobých i krátkodobých plánov
  • pri hľadaní riešení na vzniknuté situácie dennej operatívy
  • pri zvýšení osobnej angažovanosti zamestnanca
  • pri zvyšovaní produktivity tímov
  • pri komunikácii, budovaní postojov a medziľudských vzťahov
  • pri strategickom nastavení firemnej kultúry

Viacerým manažérom, ktorí koučing aktívne vo svojej praxi využívajú, sme položili otázku:

“V čom vidíte význam koučovacieho prístupu oproti „klasickému“ manažérskemu?”

Generácia „mileniánov“ vo firemnom prostredí

Do firemného prostredia v súčasnosti prichádza generácia mladých ľudí, tzv. „mileniánov“ s určitými špecifickými charakteristikami.

Skúsenosti ukazujú, že koučovací prístup je tou správnou cestou ako s nimi pracovať.  Manažér, ktorý pracuje koučovacím spôsobom, sa aj v tomto prípade pýta namiesto toho, aby prikazoval. Pýta na riešenia k danému problému, hľadá so zamestnancom možnosti a potrebné zdroje. Manažér je tada aj v pozícii podporovateľa, ktorý načúva a vyzdvihuje potenciál toho, s kým pracuje. Zamestnanec získava v takomto prostredí pocit, že má zaujem byť súčasťou celku, dostáva priestor na sebarealizáciu, objavuje zmysel svojej práce. A to je to, čo táto generácia hľadá.

V neposlednom rade koučovací prístup pri práci s ľuďmi prináša význam aj v tom, že pri odhalení potenciálu daného jednotlivca dokáže organizácia veľmi účinne nastaviť prácu s nadanými a paerpektívnymi zamestnancami („talent manažment“). Týmto spôsobom môže obsadzovať kľúčové pozície z vlastných radov. Podporí tak zdravú firemnú atmosféru, ktorou motivuje svojich zamestnancov k angažovanosti a k lojalite. Zároveň môže je takýto prístup efektívnejší aj z pohľadu nákladov.

Slovenská asociácia koučov