Vo firemnom prostredí čoraz viac manažérov hľadá spôsob ako viesť a motivovať ľudí. Manažéri zistili, že direktívny prístup príkazy a nariadenia už nefungujú ako kedysi, že ľudia očakávajú viac priestoru a sebarealizácie. Zamestnanci hľadajú firemnú kultúru, s ktorou sa dokážu vnútorne stotožniť, čo ich potom motivuje k čo najlepšiemu výkonu. A jedným z kľúčových faktorov je pritom prístup ich nadriadeného – manažéra.
Koučing prináša manažérom spôsob, ako ľuďom priniesť to, čo hľadajú. Na druhej strane dáva manažérovi nástroj, ktorým môže efektívne delegovať, rozvíjať potenciál zamestnancov, motivovať ale aj budovať pozitívne medziľudské vzťahy.
Koučovací prístup sa vo firemnom prostredí dá využiť bez ohľadu na odvetvie. Dokáže výborne fungovať vo výrobnej sfére, štátnej správe, službách aj v ďalších oblastiach. Koučovací prístup dnes manažéri využívajú predovšetkým:
- pri výberom konaní a adaptačnom pláne
- pri individuálnych personálnych pohovoroch
- pri vedení porád
- pri nastavovaní dlhodobých i krátkodobých plánov
- pri hľadaní riešení na vzniknuté situácie dennej operatívy
- pri zvýšení osobnej angažovanosti zamestnanca
- pri zvyšovaní produktivity tímov
- pri komunikácii, budovaní postojov a medziľudských vzťahov
- pri strategickom nastavení firemnej kultúry
V tejto súvislosti sme viacerým manažérom, ktorí koučing aktívne vo svojej praxi využívajú, položili otázku:
V čom vidíte význam koučovacieho prístupu oproti „klasickému“ manažérskemu?