A. Základy
- Postupuje v súlade s etickými princípmi
Definícia: Rozumie etickému kódexu a štandardom tohto povolania a vždy ich uplatňuje v praxi.
- Preukazuje osobnostnú integritu a vo vzťahu s klientmi, sponzormi a zainteresovanými stranami koná čestne.
- Je citlivý voči klientovej identite, prostrediu, skúsenostiam, hodnotám a jeho presvedčeniam.
- Voči klientom, sponzorom či zainteresovaným stranám používa vhodný jazyk a komunikuje s nimi s rešpektom.
- Dodržiava Etický kódex ICF a riadi sa základnými hodnotami.
- S informáciami, ktoré mu poskytol klient, narába diskrétne a v súlade s uzavretými zmluvami a príslušnými zákonmi.
- Dodržiava rozdiely medzi koučovaním, konzultáciami, psychoterapiou a ďalšími podpornými profesiami.
- Klientovi podľa potreby odporučí iných profesionálov.
- Stelesňuje koučovacie myslenie
Definícia: Kouč si vytvára a udržiava nastavenie mysle, ktoré je otvorené, zvedavé, flexibilné a zamerané na klienta.
- Uznáva, že každý klient je zodpovedný za svoje rozhodnutia.
- Zapája sa do ďalšieho vzdelávania a rozvoja v oblasti koučovania.
- Aby rozvíjal svoje koučovacie schopnosti, neustále reflektuje svoje konanie.
- Uvedomuje si vplyv, ktorý na neho a aj na ostatných majú okolnosti a kultúra a ostáva voči nim otvorený.
- Používa sebauvedomenie a intuíciu v prospech klienta.
- Rozvíja a udržiava si schopnosť ovládať svoje emócie.
- Mentálne a emocionálne sa pripravuje na každé stretnutie.
- V prípade potreby sa obráti na pomoc druhých.
B. Spoločné vytváranie vzťahu
- Uzatvára a dodržiava dohody
Definícia: : V partnerstve s klientom a príslušnými tretími stranami tvorí jasné dohody o podmienkach koučovacieho vzťahu, samotnom procese koučovania a tiež o plánoch a cieľoch. Uzatvára zmluvy o celkovom procese koučovania aj o jednotlivých stretnutiach.
- Vysvetľuje, čo je a čo nie je koučovanie a jasne opisuje proces koučovania klientovi a zúčastneným stranám.
- Dohaduje s klientom, čo je a nie je vhodné v koučovacom vzťahu, čo je a čo nie je súčasťou koučovacieho vzťahu a aká je zodpovednosť jednotlivých zúčastnených strán.
- S klientom si určia pravidlá a špecifiká svojho profesionálneho vzťahu, ako je logistika, poplatky, časový harmonogram, trvanie a ukončenie koučovania, zachovanie diskrétnosti a zahrnutie druhých.
- V partnerstve s klientom a príslušnými stranami si určia celkový koučovací plán a ciele, ktoré chcú dosiahnuť.
- V partnerstve určia kompatibilitu vo vzťahu klient − kouč.
- V partnerstve s klientom identifikujú a znova potvrdia, čo chcú počas stretnutia dosiahnuť.
- V partnerstve s klientom pomenujú to, čo si klient myslí, na čo sa potrebuje zamerať alebo čo potrebuje vyriešiť, aby dosiahol to, čo chce.
- V partnerstve s klientom stanovia alebo znova potvrdia meradlá úspechu v tej oblasti, na ktorú sa klient chce zamerať celkovo počas koučovania alebo jednotlivých stretnutí.
- V partnerstve s klientom dodržiavajú čas a zameranie stretnutia.
- Koučovanie vedie v smere klientovho vytúženého výsledku, pokiaľ klient nenaznačí inak.
- V partnerstve s klientom ukončuje koučovací vzťah spôsobom, ktorý umožní ocenenie skúsenosti z koučovania.
- Rozvíja dôveru a pocit bezpečia
Definícia: V partnerstve s klientom vytvára bezpečné prostredie, ktoré mu poskytne potrebnú podporu a umožní mu slobodne sa podeliť o svoje prežívanie. Vo vzťahu s klientom udržiava vzájomný rešpekt a dôveru.
- Klientovi sa vždy snaží porozumieť v jeho kontexte, čo zahŕňa jeho identitu, prostredie, skúsenosti, hodnoty a presvedčenia.
- Preukazuje rešpekt ku klientovej identite, vnímaniu, štýlu a jazyku a koučovací proces prispôsobuje každému klientovi.
- Uznáva a rešpektuje klientove jedinečné talenty, uvedomenia, postrehy a prácu klienta
v procese koučovania.
- Klienta podporuje, je k nemu empatický a zaujíma sa o neho.
- Uznáva a podporuje klientovo vyjadrovanie pocitov, vnímaní, obáv, presvedčení a návrhov.
- Prejavuje otvorenosť a transparentnosť, čím ukazuje aj vlastnú zraniteľnosť a buduje dôveru s klientom.
- Je plne prítomný
Definícia: Kouč je plne sústredený a je tu pre klienta, používajúc štýl, ktorý je otvorený, flexibilný, uzemnenýa sebavedomý.
- Je na klienta stále zameraný, pozorný, empatický a reaguje na klienta.
- Počas koučovania prejavuje prirodzenú zvedavosť.
- Svoje emócie dokáže ovládať tak, aby bol stáleplne pritomný s klientom.
- V procese koučovania prejavuje sebaistotu pri práci s klientovými silnými emóciami.
- Cíti sa komfortne v priestore nepoznania (vysvetlivka prekladateľa: „nevediaci“ postoj kouča)
- Vytvára alebo necháva priestor pre ticho, pauzu alebo reflexiu.
C. Efektívna komunikácia
- Počúva aktívne
Definícia: Zameriava sa na to, čo klient hovorí, ale tiež na to, čo nehovorí, aby plne porozumel,čo klient komunikuje v kontexte svojich systémov a aby podporil klientovo sebavyjadrenie.
- Berie do úvahy klientov kontext, identitu, prostredie, skúsenosti, hodnoty a presvedčenia, aby lepšie porozumel tomu, čo klient komunikuje.
- Reflektuje alebo sumarizuje, čo klient odkomunikoval, aby sa uistil, že má jasno a rozumie.
- Spozná, keď je tam niečo viac než klient komunikuje a pýta sa na to.
- Spozoruje, uzná a skúma klientove emócie, zmeny energie, neverbálne náznaky alebo iné správanie.
- Integruje klientove slová, tón reči a reč tela, aby zachytil plný význam toho, čo klient komunikuje.
- V priebehu viacerých stretnutí si všíma tendencie v správaní a emóciách klienta, aby rozpoznal témy a vzorce.
- Prebúdza uvedomenie
Definícia: Podporuje klientovo uvedomenie a učenie sa používaním nástrojov a techník ako silné otázky, ticho, metafory alebo analógie.
- Pri rozhodovaní sa, čo by bolo najužitočnejšie, berie do úvahy klientove skúsenosti.
- Ponúka klientovi výzvy, aby vzbudil jeho povedomie, uvedomenia alebo vhľady.
- Kladie otázky zameranéna klienta, jeho myslenie, hodnoty, potreby, želania a presvedčenia.
- Kladie otázky, ktoré umožnia klientovi skúmať a ísťza hranice jeho súčasného myslenia.
- Vyzýva klienta k tomu, aby sa podelil o to, čo v danej chvíli prežíva.
- Všíma si, čo funguje, aby podporil klientovo napredovanie.
- Koučovací prístup prispôsobuje tak, aby reagoval na klientove potreby.
- Klientovi pomáha identifikovať faktory, ktoré ovplyvňujú jeho súčasné a budúce vzorce správania sa, myslenia alebo emócií.
- Klienta pozýva k rozvíjaniu myšlienok, ako sa posunúť ďalej, ale tiež k uvažovaniu o tom, čo si želá robiť alebo čo je schopný urobiť.
- Klienta podporuje v prerámcovaní perspektív.
- Bez toho, aby sa k nim pripútal, zdieľa svoje postrehy, vhľady a pocity, ktoré majú potenciál vytvoriť nové učenie sa pre klienta.
D. Rozvoj učenia sa a rastu
- Facilituje klientov rast
Definícia: V partnerstve s klientom mu pomáha premeniť jeho uvedomenia a vhľady na skutky. V procese koučovania podporuje klientovu autonómiu.
- Pracuje s klientom, aby integroval nové uvedomenia a vhľady a tiež to, čo sa už naučil,aby to preniesol do svojho pohľadu na svet a správania sa.
- V partnerstve s klientom pracuje na vytyčovaní cieľov, ďalších krokov a prijímaní meradiel zodpovednosti, ktoré integrujú a rozširujú nové učenie sa.
- Uznáva a podporuje klientovu autonómiu pri navrhovaní cieľov, ďalších krokov a metód na preberanie zodpovednosti.
- Podporuje klienta pri identifikovaní potenciálnych výsledkov a učenia sa z identifikovaných krokov.
- Pozýva klienta, aby zvážil, ako napredovať, vrátane zdrojov, podpory a potenciálnych prekážok.
- V partnerstve s klientom sumarizuje, čo sa klient naučil a čo si uvedomil počas jednotlivých stretnutí alebo medzi nimi.
- Oslavuje klientov pokrok a úspechy.
- Stretnutia uzatvára v spolupráci s klientom.
Nové kľúčové kompetencie