Ako sa rozvíjať a zažívať FLOW

Ako sa rozvíjať a zažívať FLOW

Január je časom, kedy mnohí ľudia rekapitulujú úspechy aj starosti minulého roka a zároveň nádejne očakávajú, že im nasledujúce mesiace prinesú viac radosti, prosperity a naplnenia. V koučovacích rozhovoroch je naplnenie častou témou, ktorá vyviera na povrch bez ohľadu na to, či sa rozprávame o zamestnaní, podnikaní, vzťahoch alebo o tom, ako sa koučovaný človek chce mať. 

Aj keď sa obraz naplneného života mnohým zdá príliš vzdialený, po krátkej chvíli si dokážu v pamäti vybaviť momenty, keď ho cítili. Alebo aspoň k nemu boli celkom blízko. Boli to situácie, keď sa do aktivity ponorili natoľko, že zabudli na všetky problémy, nevnímali svoje okolie, len plynuli. Maľovali obraz, písali texty, vytvárali nový proces vo firme, rozvíjali svoj nápad do konkrétnych krokov… Mohlo to byť čokoľvek.

Boli vo flow, čiže v stave, keď ich prežívanie pri danej činnosti bolo natoľko radostné a naplňujúce, že ju vykonávali aj za cenu veľkých nákladov (napr. časových, energetických). Rozvíjali svoje schopnosti bez driny a nútenia sa do niečoho, čo by im nebolo prirodzené. 

Čo potrebujeme k tomu, aby sme zažívali FLOW?

Výskum, ktorý viedol Mihaly Csikszentmihalyi, profesor psychológie a riaditeľ Výskumného centra kvality života na Druckerovej škole manažmentu v Claremonte, keď ľudia opisujú svoje napozitívnejšie prežívanie, zmieňujú sa o nasledujúcich zložkách:

1. Jasné ciele a šanca dokončiť úlohu

Aby sme mohli prežívať flow, potrebujeme mať smerovanie. Ideálne cieľ, ktorý sme si sami zvolili, ktorý nás dostatočne motivuje a cestou k nemu budeme môcť využívať svoje silné stránky a talenty. 

2. Koncentrovanie sa na činnosť a nie na seba

Basketbalista, ktorý sa nechá vyrušiť pokrikmi divákov, kôš ľahko minie, ako aj prednášajúci stratí niť myšlienok, keď si bude všímať, čo o ňom hovoria poslucháči. K zapojeniu sa do diania napomáha schopnosť sústrediť sa. A k tomu, aby sme sa dokázali koncentrovať na želanú aktivitu, pomáha menej vnímať seba samých (ako vyzeráme, či nerobíme chyby a pod.) a namiesto toho sa naplno venovať svojmu cieľu.

3. Okamžitá spätná väzba

Ak sa chceme rozvíjať, musíme sledovať spätnú väzbu v podobe dosiahnutých výsledkov. Podľa čoho zistíme, že v písaní knihy napredujeme? Na čom si o mesiac všimneme, či sme sebavedomejší v komunikácii s cudzími ľuďmi alebo efektívnejší pri práci? Čím lepšie sa naučíme venovať pozornosť malým zmenám, tým ľahšie určíme, či sme na dobrej ceste, alebo je potrebné ísť na to inak. Okrem toho, radosť z malých úspechov nás vnútorne posilní a posmelí k ďalším krokom.

4. Hlboká angažovanosť

Veľa ľudí si volí príliš jednoduché ciele, lebo nedôveruje svojmu potenciálu. Takéto ciele nepredstavujú dostatočne motivujúcu výzvu, pri ktorej by sme sa mohli rozvíjať a učiť novým zručnostiam. Ak chceme, aby nás aktivita pohltila a zažívali sme pri nej pocit plynutia, poslúži nám cieľ, ktorého náročnosť nebude nad naše sily, lebo to by nás mohlo frustrovať. Nemala by byť ani príliš nízka, aby sme sa pri nej nenudili a neodbiehali myšlienkami inde. 

5. Pocit kontroly nad svojimi činmi

Na získanie osobnej kontroly nad kvalitou prežívania sa potrebujeme naučiť, ako zapracovať pôžitok do svojho každodenného života. Keď nebudeme očakávať, že sa o našu spokojnosť v práci bude starať nadriadený, ale sa pozrieme na to, v čom všetkom môžeme byť aktívnejší my sami, posunie nás to vpred a zároveň si tým zlepšíme svoje zručnosti.

6. Zmenené vnímanie času

Keď boli účastníci výskumu vo flow, najčastejšie opisovali, že čas im plynul oveľa rýchlejšie. No niekedy to bolo naopak. Baletky opisovali, že im ani nie sekundová otočka, pripadala, ako keby trvala celé minúty. Oslobodenie sa od sledovania času prispieva k radostnej nálade, ktorú zažívame v stave úplnej angažovanosti.

Flow nás poháňa ku kreativite a vynikajúcim výsledkom. Ukazuje nám, že aj pri obyčajných aktivitách je možné zažívať pocit naplnenia. Aby to však bolo možné, potrebujeme sa zlepšiť v schopnosti mať pod kontrolou svoju myseľ, spoznávať svoje prirodzené talenty, trénovať koncentráciu, voliť si motivujúce ciele a vnímať ich v kontexte, ktorý nám dá zmysel.

Zuzana Palková

je predsedníčka Slovenskej asociácie koučov (SAKo), koučka a mentorka, ktorá pomáha ľuďom spoznávať ich talentovanú verziu, aby vďaka nej mali radosť z naplneného života a zmyslupnej práce. Je autorkou kurzu Spoznaj svoje talenty, spoluautorkou sady sebakoučovacích kariet Tvorivá inšpirácia na každý deň a fanúšičkou reflexívneho písania.

12. decembra 2022Comments Off
Komentáre

Komentáre sú vypnuté